Driftsinformation

(korta inkopierade notiser från KO ca 3-5 rader)

Vanliga frågor

Om kontakten med nätet har låst sig eller försvunnit så gör då på följande sätt;

  1. Börja med att starta om din router (dra ur elnätskontakten och vänta 10-15 sek och sätt sedan tillbaka den)
  2. Fungerar inte detta gör då samma med den Raycore dosa (den apparat som sitter på inkommande fiber från nätet som signalomvandlare, före routern)
  3. Om inget av föregående har förbättrat situationen så kontakta då den internet (tjänste)leverantör ni har som t.ex : Telia, Bahnhof, Comhem m fl. så kan de berätta om det är fel i uppkopplingen från deras sida eller om felet ligger på vår sida.

Långsamt internet

Kontrollera hastigheten genom att i webbläsaren skriva: www.bredbandskollen.se där kommer då en sida upp som visar vilken hastighet ni har för anslutningen avseende både nedladdning och uppladdning. För de som har Bahnhof som leverantör kan man även kolla med Speedtest.net (fungerar kanske för alla som alternativ)

Val / byte av tjänsteleverantör

Tjänsteleverantör är den leverantör som man väljer för att ”få internet” till sin dator t ex Telia, Bahnhof, ComHem m fl. Vilka tjänsteleverantörer som finns att välja på och vilka paketlösningar (internet, TV mm) samt hastigheter som de erbjuder kan återfinnas  på webbadresserna zmarket.se och bredbandsval.se.  Knappa in adressen för den fastighet som det gäller och följ därefter instruktionerna på respektive portal.